Kitab Al-Hawi As-Shaghir Pdf


Sekilas tentang kitab Al-Hawi As-Shagir

Kitab al-Hawi al-Shaghir (الحاوي الصغير) merupakan sebuah karya fiqh yang sangat dihormati oleh para ulama dalam mazhab al-Syafi’i. Karya ini ditulis oleh Imam Najmuddin Abdul Gaffar bin Abdul Karim al-Qazwaini al-Syafi’i (585-665H).

Kitab al-Hawi al-Shaghir ini merupakan ringkasan dari kitab Fath al-‘Aziz atau al-Syarh al-Kabir yang dikarang oleh al-Imam Abu al-Qasim Abdul Karim bin Muhammad bin Abdul Karim al-Rafi-‘iy al-Qazwaini (624H). Selain itu, karya ini kemudian telah diringkas kembali oleh ulama terkemudian, yaitu:

  1. Ibn al-Wardi, Zaynuddin Abu Hafsh ‘Umar bin al-Muzaffar bin ‘Umar al-bin al-Wardi Mu’arri al-Kindi (749H) dalam kitabnya al-Bahjah al-Wardiyyah, yang berbentuk ringkasan dalam bentuk nazam.
  2. Ibn al-Muqri’ Ismail bin Abu Bakr bin Abdullah al-Muqri al-Zabidi al-Yamani (837H), yang meringkasnya dalam kitab al-Irsyad.

Kitab al-Bahjah al-Wardiyyah kemudian diberi syarah oleh Syaikh al-Islam Abu Yahya Zakariya al-Anshari (823-926H) dengan kitabnya al-Ghurar al-Bahiyyah Syarh al-Bahjah.

Sementara itu, kitab al-Irsyad disyarah sendiri oleh Ibn al-Muqri’ melalui kitabnya al-Ikhlash al-Nawiy fi Syarh al-Irsyad al-Ghawi. Imam Syihabuddin Abu al-‘Abbas Ahmad bin Muhammad bin Ali bin Hajar al-Makki al-Haytami (973H) juga menghasilkan karyanya al-Imdad fi Syarh al-Irsyad sebagai syarah bagi kitab al-Irsyad tersebut.

Di samping itu, Ibn Hajar al-Haytami juga memberikan komentarnya mengenai kitab al-Ikhlash al-Nawiy karya Ibn al-Muqri’ di atas dalam kitabnya Fath al-Jawad fi Syarh al-Ikhlash.

Bagi yang ingin membaca kitab al-Hawi al-Shaghir, tersedia dalam bentuk file PDF di pautan الحاوي الصغير. Kitab ini merupakan hasil penelitian mendalam oleh Dr. Shalih bin Muhammad bin Ibrahim, yang merupakan tesis untuk mendapatkan gelar PhD. Kitab ini dicetak oleh Dar Ibn al-Jawzi pada tahun 1430H.

Link download

Jenis file : PDF via Google Drive


Terkait : Kitab Al-Umm dan Terjemahannya

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url